Aanwezigheidsbeleid

Samen met medewerkers en leidinggevenden ontwikkelde de organisatie een aanwezigheidsbeleid. Input werd verzameld, verwerkt en gebundeld tot één geheel.

Waarom een aanwezigheidsbeleid?

  • Het lokale bestuur vindt het belangrijk te investeren in de gezondheid van haar medewerkers. De uitwerking van een aanwezigheidsbeleid met een duidelijke focus op preventie maakt hier deel van uit.
  • De voornaamste bevinding van de analyse van onze ziekteverzuimcijfers is dat er binnen het lokale bestuur, in vergelijking met andere organisaties van vergelijkbare grootte, te veel medewerkers te veel afwezig zijn voor korte duur. Dit kan hinder veroorzaken op de werkvloer doordat de stabiliteit binnen een dienst of team wankelt en collega’s extra taken op zich nemen bovenop hun eigen werk. Dit wilt het bestuur dan ook voorkomen.
  • Het aanwezigheidsbeleid moet ook bijdragen tot het kunnen verzekeren van continuïteit in de dienstverlening en tot een kostenefficiënte en financieel gezonde werking van onze organisatie.

Inhoudelijke pijlers van het aanwezigheidsbeleid

 

  • Onderdeel van een breder welzijnsbeleid
  • Een preventieve aanpak op maat: beter voorkomen dan genezen
  • Zorgzaam en rechtvaardig: ‘ziek is ziek’
  • Dialoog: vertrouwelijk met elkaar in gesprek gaan staat centraal
  • Heldere procedures en afspraken, consequent toegepast door, en voor, iedereen
  • Aandacht voor een vlotte, zorgzame werkhervatting en re-integratie, met oog voor het individu

Benieuwd naar de volledige visietekst? Deze vind je hier.

Het voorbije jaar dook ook elke leidinggevende in het nieuwe beleid via opleiding. Samen met Personeelspunt zijn zij je aanspreekpunt voor vragen of bezorgdheden.

Voor het volledige overzicht van alle afspraken rond afwezigheid wegens ziekte kan je een kijkje nemen in de rechtspositieregeling of op de specifieke intranetpagina’s.