Langer dan 30 dagen afwezig
Als organisatie beschouwen we je afwezigheid als 'langdurig' zodra ze meer dan 30 dagen duurt.
Stap 1: onderzoek bij de arbeidsarts
Wanneer je je werk wilt hervatten na een langdurige ziekte die werkgerelateerde oorzaken heeft, dan vragen we je om voorafgaand op onderzoek te gaan bij de arbeidsarts, dr. Patrick Claes. Voor medewerkers die sowieso elk jaar verplicht op medisch onderzoek moeten gaan, is ook dit onderzoek verplicht. Weet je niet of dat voor jou geldt? Neem dan contact op met Personeelspunt.
- Hoe maak ik die afspraak?
Je belt zelf naar Idewe via het nummer 014 40 02 20. Je vermeldt dat je een afspraak wilt maken voor je werkhervatting bij lokaal bestuur Turnhout.
Houd je rijksregisternummer bij de hand.
Van zodra de afspraak gemaakt is, geef je een seintje aan je leidinggevende en aan Personeelspunt. Zo kunnen we je werkhervatting mee opvolgen en voorbereiden.
- Wat neem ik mee naar de afspraak?
Indien mogelijk neem je verslagen mee van je huisarts of specialist en informatie over onderzoeken die al werden uitgevoerd (bijvoorbeeld MRI, bloedonderzoek …).
Ook de contactgegevens van je behandelende arts of van de mutualiteit kunnen handig zijn.
Uiteraard gaat de arbeidsarts vertrouwelijk om met alle info, hij is gebonden door zijn beroepsgeheim.
- Wat mag ik van de afspraak verwachten?
De arbeidsarts bekijkt samen met jou je medische situatie en plaatst die binnen de werkcontext. Het kan zijn dat hij aanpassingen aan je werk voorstelt om zo je terugkeer te kunnen vergemakkelijken.
- Wat gebeurt er na de afspraak?
De arbeidsarts brengt de werkgever altijd op de hoogte van zijn advies. Vervolgens bekijken jouw leidinggevende en Personeelspunt samen met jou wat eventueel nodig en mogelijk is. Daarvoor nemen we contact met je op.
Stap 2: een gesprek met je leidinggevende om je werkhervatting voor te bereiden
Je leidinggevende nodigt je uit voor een informeel gesprek om je werkhervatting voor te bereiden.
Samen bekijken jullie hoe jullie je werkhervatting zullen aanpakken (bijvoorbeeld door een plan van aanpak op te maken voor de komende tijd), maken jullie afspraken en denken jullie na over je eerste werkdag: wie zal je briefen en een korte stand van zaken geven? Wie heeft welke taken overgenomen tijdens je afwezigheid? Hoe wordt er gecommuniceerd naar het team? Hoe zie jij je terugkomst in het team? Hoe ziet je takenpakket er voortaan uit?
Het doel? Zorgen dat je werkhervatting vlot en zonder al te veel zorgen kan verlopen.
Stap 3: opvolging van je werkhervatting
Tussentijds kunnen er korte opvolgingsgesprekken georganiseerd worden tussen jou en je leidinggevende. Zo kunnen jullie de gemaakte afspraken evalueren en eventueel aanpassen of bijsturen.
Heb je nog vragen of bezorgdheden? Neem dan contact op met je leidinggevende of Personeelspunt. Zij helpen je graag verder.