Een nieuw intranet, een nieuwe troef
We hebben spannend nieuws: Stad Turnhout gaat een nieuw intranet lanceren! Deze nieuwe versie zal het huidige intranet vervangen. Dit project heeft als doel onze communicatie en samenwerking te verbeteren. Het is ook een kans om ons werk efficiënter en effectiever te maken.
We willen je graag meenemen in de verschillende stappen die we gaan doorlopen, zodat je weet wat er staat te gebeuren en wie je kan benaderen met vragen of ideeën.
April 2025
1. Kaarten schudden (Onderzoek)
Waar word je momenteel horendol van op het huidige intranet? Wat vind jij nu eens echt een must op het nieuwe intranet? Gebruik je het huidig intranet überhaupt wel? Allemaal vragen waar we graag jouw antwoord op willen. Zo kunnen we ons nieuw intranet op jouw behoeften afstemmen. Je kan jouw mening geven door onderstaande vragenlijst in te vullen. Dat kan tot en met 30 april 2025.
Mogen wij je nog verder uithoren? Schrijf je dan ook in voor onze focusgroepen door een mailtje te sturen naar eve.vanbreda@turnhout.be.
2. Juiste kaart trekken (Technologie)
+
We hebben gekozen voor de toepassing SharePoint voor ons nieuwe intranet omdat het veel voordelen biedt. Het werkt goed samen met Office 365 (zoals Teams en Outlook) en maakt het makkelijk om documenten te delen. Je kunt het ook personaliseren en specifieke content aan verschillende groepen tonen. SharePoint zit bovendien al inbegrepen in de Microsoft 365-licentie die we al hebben.
−
We hebben zelf niet alle kennis van SharePoint in huis om het intranet zelf te bouwen en te onderhouden. Voor de bouw gaan we daarom op zoek naar een partner. Voor het onderhoud en aanpassingen in de toekomst gaat onze ICT-dienst op zoek naar een nieuwe collega.
Mei 2025
3. Open kaart - resultaten bevraging
In onze recente bevraging over het intranet deelden 120 collega's hun mening. Dankjewel! De resultaten zijn binnen en we delen ze graag met jullie.
Wat vinden jullie belangrijk?
- Wie is wie (80% vindt dit heel belangrijk)
- Zoekfunctie (79% vindt dit heel belangrijk)
- Meldingsformulieren voor IT en facility (74% vindt dit heel belangrijk)
- Nieuws uit de organisatie (64% vindt dit heel belangrijk)
- Algemene info over werken bij Stad Turnhout (61% vindt dit heel belangrijk)
Wat gebruiken jullie nu het meest?
- Wie is wie (jullie favoriet!)
- Meldingen
- Nieuws & organisatie-info
- Mijn job / HR-info
- Sjablonen & communicatie
De drie dingen die jullie écht storen:
- Niet kunnen vinden wat je zoekt - de zoekfunctie laat jullie in de steek
- Verouderde of foutieve info - zorgt voor verwarring en inefficiëntie.
- Warrige structuur - het is een doolhof om te vinden wat je nodig hebt
Dit gaan we eraan doen:
- Een zoekfunctie die wél werkt! Met handige filters.
- Up-to-date informatie door regelmatige controles en intranetredacteurs die helder schrijven.
- Een logische structuur waar je makkelijk doorheen navigeert.
Wist je dat?
Jullie vinden interactieve elementen en foto's veel minder belangrijk. Slechts 11% vindt interactie met collega's heel belangrijk en maar 9% vindt foto's echt nodig. We focussen dus vooral op wat jullie wél willen: praktische info die klopt!
Juni 2025
4. Kaarten verder schudden (vervolg onderzoek)
In juni gaan we aan de slag met de resultaten uit de bevraging en organiseren we focusgroepen. Dat doen we zodat we wat dieper kunnen ingaan op bepaalde zaken. Zo krijgen we nog helderder wat we juist moeten meepakken naar het nieuwe intranet.
Juli 2025
5. Alle kaarten op tafel
In juli hebben we ook alle informatie uit de focusgroepen verwerkt en stellen we een plan van aanpak om aan jullie behoeften te voldoen.
6. Kies een kaart
We hebben in april een aanbesteding uitgeschreven en kregen 6 inzendingen binnen. We evalueren de voorstellen en kiezen de juiste partner voor de bouw van ons nieuw intranet.
Houd deze pagina in het oog voor alle updates en informatie.
We zijn altijd bereikbaar voor vragen of suggesties.
Communicatiedienst
Eve Van Breda
Business Partner Interne communicatie
014 44 33 51