Ik ben ziek en kan niet komen werken

Melding van je afwezigheid

Bij wie meld je je afwezigheid?

Je meldt je ziek bij je directe leidinggevende of leidinggevende met permanentie.

Is je directe leidinggevende niet bereikbaar?
Neem dan contact op met zijn of haar vervanger of een collega zodat je team op de hoogte is van je afwezigheid. Je leidinggevende neemt later telefonisch contact met je op.

Hoe meld je de afwezigheid?

Dat doe je telefonisch, niet via een sms-bericht of e-mail.

Wanneer meld je je afwezigheid?

De ziektemelding moet ten laatste één uur na de (normale) aanvang van de dagprestatie gebeuren. Is er enkel een melding bij de leidinggevende van permanentie mogelijk, dan gebeurt dat tussen 9 en 10 uur.

Als je in een bijzondere uurindeling werkt, moet je je ziek melden bij je leidinggevende voor de aanvang van je dienstprestaties.

Doktersattest

Wanneer bezorg je een doktersattest?

Periode afwezig

Doktersattest nodig?

Wanneer bezorgen?

Drie keer per jaar hoef je geen doktersattest voor te leggen voor de eerste dag van een arbeidsongeschiktheid. 

Het gaat om een ééndagsziekte of om de eerste ziektedag van een langere ziekteperiode

 

Nee

 

 

Langer dan 24 uur afwezig wegens ziekte

Ja

Ten laatste de tweede werkdag van je afwezigheid. Het attest moet ten laatste bij de aanvang van de derde werkdag van je afwezigheid bij je leidinggevende toekomen.

 

Let op: als je doktersattest te laat toekomt, kan je je recht op gewaarborgd loon verliezen voor de ziektedagen vóór je doktersattest arriveert of wordt verzonden.

Bovendien mag het doktersgetuigschrift niet uitgaan van een geneesheer behorend tot het gezin van het personeelslid, noch van een bloed- of aanverwant in de eerste of tweede graad.

Aan wie bezorg je je doktersattest?

Aan je directe leidinggevende. Hij of zij geeft je afwezigheid in Primetime in. Ook je attest kan meteen digitaal worden toegevoegd aan Primetime.

Hoe kan je je dokterattest bezorgen?

  • Digitaal: het medisch attest inscannen of er een foto van nemen kan. Het originele attest moet dan standaard niet meer bezorgd worden, maar moet op verzoek van Personeelspunt wel nog voorgelegd kunnen worden. De bewaartermijn is drie maanden.
  • Via de post.
  • Door persoonlijke afgifte bij je directe leidinggevende.