Klasseren, selecteren, archiveren

Wat?

  • Elke medewerker houdt zijn dossiers en documenten op orde door te klasseren, te selecteren en te archiveren.
  • Elke dienst beschikt ook over twee contactpersonen informatiebeheer.
  • Je kan steeds bij het Archief terecht voor ondersteuning rond klasseren, selecteren en archiveren.  
>> terug naar boven

Wat valt onder informatiebeheer?

  • Alle informatie die samenhangt met de taken van je dienst of team.
  • Zowel op papier als digitaal.
  • Ouderdom en vorm spelen geen rol.
>> terug naar boven

Afspraken rond informatiebeheer

Klasseren

  • Klasseer je documenten in een logische mappenstructuur op de gemeenschappelijke netwerkschijf van je dienst.
  • Zorg voor een genummerde hoofdindeling volgens de richtlijnen van het Archief
  • Vraag ICT om de lees- en schrijfrechten in te stellen
  • Werk steeds met digitale dossiers, niet met losse documenten.
  • Plaats documentatie steeds apart; het gaat dan om documenten die je louter ter info hebt ontvangen en verzameld
  • Zorg voor begrijpbare map- en documentnamen, inclusief de versie van het document
  • Klasseer ook belangrijke e-mails en afgewerkte dossiers uit Teams in de mappenstructuur.
  • Pas hetzelfde klassement toe voor je papieren dossiers …
  • Lees hier een artikel uit Nipt over digitaal klasseren.
  • Lees hier een artikel uit Nipt over het klasseren van e-mails.
>> terug naar boven

Overbrengen naar een geschikt archieflokaal

  • Berg afgesloten papieren dossiers zo snel mogelijk op in dossiermappen en in archiefdozen en breng ze naar een geschikt archieflokaal.
  • Een geschikt archieflokaal:
    • is droog en proper;
    • kan worden afgesloten;
    • bevat genummerde rekken waarin op een ordelijke manier archiefdozen en kaften kunnen worden geplaatst;
    • wordt niet gebruikt voor het opslaan van voorwerpen, gereedschap, drukwerk.
  • Kleef op de archiefdozen een etiket met de naam van je dienst en een volgnummer; deze etiketten kan je aanvragen bij het Archief.
  • Noteer de titel, datering, omvang van het dossier, de juiste serie en het juiste doosnummer steeds in de dossierlijst van je dienst.
  • De juiste serie kopieer je uit het 'serieregister'. Kies de series die betrekking hebben op jouw dienst. Let op: er bestaan ook documenten die bij alle diensten voorkomen.
  • Vind je een bepaalde 'serie' niet terug, contacteer dan het Archief.
  • Lees hier een artikel uit Nipt over het archieflokaal.
>> terug naar boven

Selecteren en vernietigen

  • Het Serieregister bevat voor elk type dossier een 'bewaartermijn' en een uiteindelijke 'bestemming':
    • De wettelijke of administratieve bewaartermijn bepaalt hoelang dossiers beschikbaar moeten blijven eens ze zijn afgesloten
    • De bestemming bepaalt of dossiers na deze termijn mogen vernietigd worden of permanent bewaard moeten blijven bij het Archief
  • Organiseer jaarlijks een 'trash day' waarbij je op basis van het Serieregister je afgesloten dossiers vernietigt of archiveert
  • Vernietig enkel na toestemming van het Archief.
    • Het Archief houdt de nodige info bij over elke vernietiging: de serie, de omvang en de datering.
    • Documenten die je louter ter info hebt ontvangen en verzameld (documentatie) mag je steeds vernietigen.
  • Gebruik voor de vernietiging van papieren dossiers altijd de gesloten blauwe papiercontainers; gooi ze niet bij het gewone papier.
    • De blauwe papiercontainers worden vierwekelijks op locatie geledigd in een speciaal daartoe uitgeruste vrachtwagen. De inhoud wordt nog diezelfde dag onder strikte controle versnipperd.
    • Materiaal dat in de container mag: schrijfpapier, kopieerpapier, computerlistings, drukwerk, dossiers (zonder metalen of plastic ringen), kartonnen mappen (< 180 g), steekkaarten.
>> terug naar boven

Archiveren

  • Afgesloten dossiers draag je zo snel mogelijk over aan het Archief. Je doet dit best jaarlijks.
  • Papieren dossiers draag je over door het stappenplan te volgen en een overdrachtslijst in te vullen.
  • Digitale dossiers archiveer je in het Digitaal Archief Vlaanderen (DAV).
>> terug naar boven

Meer informatie?

  • Onderaan vind je een e-cursus rond archief.
  • Contactpersonen informatiebeheer kunnen terecht op de Teamssite 'Netwerk informatiebeheer'.
  • Met verdere vragen kan je terecht bij het Archief, archief@turnhout.be, 014 44 33 84.