Klasseren, selecteren, archiveren
Wat?
- Elke medewerker houdt zijn dossiers en documenten op orde door te klasseren, te selecteren en te archiveren.
- Elke dienst beschikt ook over twee contactpersonen informatiebeheer.
- Je kan steeds bij het Archief terecht voor ondersteuning rond klasseren, selecteren en archiveren.
Wat valt onder informatiebeheer?
- Alle informatie die samenhangt met de taken van je dienst of team.
- Zowel op papier als digitaal.
- Ouderdom en vorm spelen geen rol.
Afspraken rond informatiebeheer
Klasseren
- Klasseer je documenten in een logische mappenstructuur op de gemeenschappelijke netwerkschijf van je dienst.
- Zorg voor een genummerde hoofdindeling volgens de richtlijnen van het Archief
- Vraag ICT om de lees- en schrijfrechten in te stellen
- Werk steeds met digitale dossiers, niet met losse documenten.
- Plaats documentatie steeds apart; het gaat dan om documenten die je louter ter info hebt ontvangen en verzameld
- Zorg voor begrijpbare map- en documentnamen, inclusief de versie van het document
- Klasseer ook belangrijke e-mails en afgewerkte dossiers uit Teams in de mappenstructuur.
- Pas hetzelfde klassement toe voor je papieren dossiers …
- Lees hier een artikel uit Nipt over digitaal klasseren.
- Lees hier een artikel uit Nipt over het klasseren van e-mails.
Overbrengen naar een geschikt archieflokaal
- Berg afgesloten papieren dossiers zo snel mogelijk op in dossiermappen en in archiefdozen en breng ze naar een geschikt archieflokaal.
- Een geschikt archieflokaal:
- is droog en proper;
- kan worden afgesloten;
- bevat genummerde rekken waarin op een ordelijke manier archiefdozen en kaften kunnen worden geplaatst;
- wordt niet gebruikt voor het opslaan van voorwerpen, gereedschap, drukwerk.
- Kleef op de archiefdozen een etiket met de naam van je dienst en een volgnummer; deze etiketten kan je aanvragen bij het Archief.
- Noteer de titel, datering, omvang van het dossier, de juiste serie en het juiste doosnummer steeds in de dossierlijst van je dienst.
- De juiste serie kopieer je uit het 'serieregister'. Kies de series die betrekking hebben op jouw dienst. Let op: er bestaan ook documenten die bij alle diensten voorkomen.
- Vind je een bepaalde 'serie' niet terug, contacteer dan het Archief.
- Lees hier een artikel uit Nipt over het archieflokaal.
Selecteren en vernietigen
- Het Serieregister bevat voor elk type dossier een 'bewaartermijn' en een uiteindelijke 'bestemming':
- De wettelijke of administratieve bewaartermijn bepaalt hoelang dossiers beschikbaar moeten blijven eens ze zijn afgesloten
- De bestemming bepaalt of dossiers na deze termijn mogen vernietigd worden of permanent bewaard moeten blijven bij het Archief
- Organiseer jaarlijks een 'trash day' waarbij je op basis van het Serieregister je afgesloten dossiers vernietigt of archiveert
- Vernietig enkel na toestemming van het Archief.
- Het Archief houdt de nodige info bij over elke vernietiging: de serie, de omvang en de datering.
- Documenten die je louter ter info hebt ontvangen en verzameld (documentatie) mag je steeds vernietigen.
- Gebruik voor de vernietiging van papieren dossiers altijd de gesloten blauwe papiercontainers; gooi ze niet bij het gewone papier.
Archiveren
Meer informatie?
- Onderaan vind je een e-cursus rond archief.
- Contactpersonen informatiebeheer kunnen terecht op de Teamssite 'Netwerk informatiebeheer'.
- Met verdere vragen kan je terecht bij het Archief, archief@turnhout.be, 014 44 33 84.