Vlaamse documentendienst
Stad Turnhout verzendt vanaf 2025 brieven en documenten ook digitaal naar eBox met behulp van de Vlaamse Documentendienst (MAGDA). Je vindt hier een handleiding voor het gebruik van de Vlaamse Documentendienst.
Wat is de MAGDA Documentendienst
De MAGDA Documentendienst is een digitale dienst van de Vlaamse overheid die het mogelijk maakt om
documenten veilig en efficiënt te versturen naar burgers, bedrijven en organisaties. Deze dienst zorgt
ervoor dat documenten zoals brieven, attesten en andere officiële stukken digitaal kunnen worden
verzonden en ontvangen, wat de administratieve processen vereenvoudigt en versnelt.
Wat is eBox?
eBox is een veilige digitale brievenbus waar je officiële documenten van de overheid kunt ontvangen. Inwoners kunnen de eBox zelf activeren. Wie ervoor kiest om zijn eBox niet te activeren, zal de brieven op papier blijven ontvangen.
Waarom?
- Duurzaamheid: Door documenten digitaal te verzenden, verminderen we het gebruik van papier en dragen we bij aan een beter milieu.
- Efficiëntie: Documenten worden sneller en zonder vertragingen verstuurd, wat tijd bespaart voor zowel de verzender als de ontvanger.
- Veiligheid: De eBox is een beveiligde omgeving waar documenten beschermd zijn tegen verlies of diefstal.
- Kostenbesparing: Digitale verzending bespaart kosten op papier, printen en postzegels. Dit is uiteindelijk ook voordelig voor onze gemeenschap.
Stap voor stap
In de loop van 2025 voeren we dienst per dienst het gebruik van de eBox in. Zo kunnen we tegemoetkomen aan de specifieke noden van elke dienst. Dit betekent dat niet meteen alle overheidscommunicatie via eBox zal verlopen. In deze opstartfase verzenden we steeds op beide manieren (post en eBox), zodat inwoners geen communicatie missen.
Voor vragen mag je contact op nemen met het Secretariaat. In de loop van 2025 starten we ook binnen het OCMW met digitale verzending.
Hoe activeer je zelf jouw eBox?
- Ga naar www.mye-box.be.
- Log in met je eID of itsme.
- Volg de instructies om je eBox te activeren.
- Meer info vind je hier.
Vanaf dat moment ontvang je automatisch digitale brieven van Stad Turnhout en andere overheidsinstanties.
Stuur deze flyer mee met je brieven, zodat onze inwoners geïnformeerd worden over eBox.
PS: Ken jij het verschil tussen Mijn Burgerprofiel, Doccle, MyMinFin en alle andere e-boxen van de overheid?
Lees er hier alles over.